Återbäring på tre miljoner kronor till våra fjärrvärmekunder

Glatt par framför datorn. Foto: Scandinav bildbyrå.

Snart kommer du som är fjärrvärmekund hos Sölvesborg Energi att få en återbäring av oss. Foto: Scandinav bildbyrå.

Det finns flera fördelar med att vara kund hos Sölvesborg Energi: vi är det lokala alternativet, som skapar arbetstillfällen och har kundservice och huvudkontor här, med medarbetare som känner väl till bygden. I år ger vi dessutom våra fjärrvärmekunder en återbäring på sammanlagt tre miljoner kronor!

Vi måste inte betala ut den här återbäringen till våra fjärrvärmekunder, men Sölvesborg Energi är ett kommunalt bolag med våra rötter här och som ägs av medborgarna via Sölvesborgs kommun, så det känns viktigt att hedra det och vår slogan ”Kraft med omtanke”, säger Sölvesborg Energis VD Roger Mattsson.

Vi är inget storföretag som är ute efter att dela ut så mycket vinst som möjligt till externa aktieägare i andra delar av Sverige eller världen, menar Roger.



I Sölvesborgs kommun finns cirka 690 anslutningar till fjärrvärme i centrala Sölvesborg och Mjällby.

Genom skuggade områden visas en översiktlig kartbild över fjärrvärmenätet i centrala Sölvesborg. Områden som ligger inom skuggningen är bland annat Kämpaslätten, Hjortakroken, Tivoli, Sölve, Falkvik, Tredenborg.

Översiktlig kartbild fjärrvärmenätet i centrala Sölvesborg. Illustration: Sölvesborgs kommun.

Genom skuggade områden visas en översiktlig kartbild över fjärrvärmenätet i Mjällby. Områden som ligger inom skuggningen är bland annat Hörby och Hosaby.

Översiktlig kartbild fjärrvärmenätet i Mjällby. Illustration: Sölvesborgs kommun.

Därför blir det återbäring till våra fjärrvärmekunder

Förra året höjde vi fjärrvärmetaxan eftersom vi då budgeterade för ett antal saker som aldrig blev verklighet, till exempel inköp av olja för att elda i reservpannorna vid ett planerat eller oplanerat driftstopp från industrin där vår fjärrvärme vanligtvis kommer ifrån, SYLVAMO Sweden i Nymölla. Dessutom har vi fått pengar tillbaka för ej utnyttjade utsläppsrätter, detta tillsammans med att vi har effektiviserat våra processer har gett oss ett betydligt bättre resultat än vad som förutspåddes.

Glädjande nog så är alltså även miljön vinnare i det här, säger Bengt-Åke Karlsson (M), styrelseordförande.

Det hör till ovanligheterna att vi kan dela ut en återbäring på det här sättet, och det är inte säkert att det kommer hända igen. Sölvesborg Energis grundinställning är att vi ska ha rätt taxor redan från början. Viss vinst behövs också i bolaget för att utveckla och återinvestera i verksamheten.

Det är i dagsläget inte aktuellt med återbäring för andra typer av kunder, utan detta gäller endast fjärrvärmen. Beslut om återbäring till våra fjärrvärmekunder har fattats av styrelsen.

Porträttbild på Bengt-Åke Karlsson (M), styrelseordförande och Roger Mattsson, VD. 

Bengt-Åke Karlsson (M), styrelseordförande och Roger Mattsson, VD. Foto: Sölvesborg Energi.

Såhär får du återbäringen utbetald

Utbetalningen av återbäringen sker automatiskt för dig som kund i april i form av ett avdrag som görs på kommande fjärrvärmefaktura. Det kommer att framgå på fakturan som du får i april månad och avser mars hur mycket du fått i återbäring. Summan för din återbäring styrs av hur mycket fjärrvärme du köpt under förra året, motsvarande ungefär 6% av det du förbrukade och betalade för under 2024. Även företagskunder kommer att få återbäringen.

Har du som företags- eller privatkund frågor är du varmt välkommen att kontakta kundservice!

Uppdatering 2025-04-15:
På grund av ett tekniskt fel får vissa fjärrvärmekunder en separat kreditfaktura, där det står vilket belopp de fått i återbäring och kan dra av på föregående faktura. Om du har fått det och har pappersfaktura eller e-faktura, behöver du alltså manuellt justera summan. Kreditfakturan förefaller samtidigt som den ordinarie fakturan, så du behöver dra av återbäringen den här månaden, det går inte att spara den. För dig som har autogiro sker detta dock helt automatiskt, din återbäring dras av direkt utan att du behöver göra någonting. En del kunder med pappersfaktura eller e-faktura har också fått återbäringen specificerad och justerad direkt istället för en separat kreditfaktura, i så fall framgår det på fakturan.

Hör av er till kundservice om ni har frågor!

Relaterade kontakter

Senast uppdaterad: