Rutiner vid service, installation och driftstörningar
Bedrägerier där personer utger sig för att vara någon annan, för att komma in i ditt hem och stjäla dina värdesaker eller komma över dina bank- och personuppgifter har tyvärr ökat på senare tid i hela landet. Även i Sölvesborgs kommun händer det att bedragare utger sig för att komma från Sölvesborg Energi eller samarbeta med oss. Sölvesborg Energi arbetar på flera olika sätt för att du ska känna dig trygg och säker i din kontakt med oss, och det finns också en del du själv kan göra för att skydda dig mot bedrägerier och stölder.
Hembesök
Sölvesborg Energis besök hemma hos dig för service och installation är i regel bokade, så att du vet på förhand att vi kommer. Vi har också personliga ID-kort som visar varifrån vi kommer och kläder och bilar med företagsnamnet.
I undantagsfall anlitar Sölvesborg Energi även andra företag som utför service och installation på uppdrag av oss. De kan då bära andra kläder och ha ett annat företagsnamn på bilen. Men även då är besöket nästan alltid bokat och personen ifråga ska kunna legitimera sig.
Om du känner dig osäker på om personen som vill komma in hemma hos dig verkligen är där på uppdrag av Sölvesborg Energi, kan du alltid ta kontakt med vår kundservice för att kontrollera om så är fallet innan du släpper in dem. Lås dörren under tiden. Om personen verkligen är där på uppdrag av oss, kommer vår medarbetare eller samarbetspartner ha förståelse för att du vill vara försiktig.
Nästan alla hembesök sker under kontorstid när kundservice har öppet. Skulle du behöva kontrollera ett besök utanför dessa tider kan du ringa vårt journummer.
Så här kan du alltså kontrollera om personen som vill komma in hemma hos dig verkligen är där på uppdrag av Sölvesborg Energi:
- Personen kan visa en legitimation i form av ett personligt ID-kort
- Om du fortfarande känner dig osäker efter att personen legitimerat sig, kontrollera att uppgifterna stämmer genom att ringa kundservice från din egen telefon och själv slå in telefonnumret 0456-81 68 80 medan personen väntar utanför din låsta dörr. Ifall du skulle börja uppleva situationen som hotfull, lås dörren direkt om du inte redan gjort det och ring SOS Alarm på telefonnummer 112
Några allmänna råd är att ha ytterdörrarna låsta även när du är hemma, så att ingen tar sig in utan att du märker det. Förvara inte stora summor i bostaden, ha aldrig bankkortet tillsammans med koden och håll dina värdesaker inlåsta.
Det är bra om du kontaktar oss även om du förstått själv att det varit en bluff och bedragaren gått sin väg. Om vi får veta att det pågår, kan vi gå ut med en varning till våra kunder och på så sätt minska risken för att andra blir lurade.
Kommunikation vid driftstörningar
Sölvesborg Energi kommunicerar driftstörningar och pågående arbeten som påverkar våra kunder via främst SMS (och/eller mejl om du har angett att du vill ha detta när du registrerat dig för tjänsten), men i vissa fall skickar vi även brev och lägger ut information på vår hemsida, Facebook och Instagram.
Skulle du få information om något allvarligare som till exempel otjänligt dricksvatten kan du kontrollera på följande ställen om det är korrekt, eftersom vi vid den här typen av större störning skulle informera på fler än ett sätt:
- Besök solvesborgenergi.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. genom att själv skriva in adressen i en webbläsare, inte genom att klicka på en länk i ett SMS-utskick eller ett mejl
- Besök våra officiella sidor på Facebook och Instagram: facebook.com/solvesborgenergi
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., instagram.com/solvesborgenergi
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ring kundservice genom att själv slå in telefonnumret 0456-81 68 80
Därutöver kan du också söka information i lokal media, som till exempel P4 Blekinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och SVT Blekinge
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Det kan dock ta en liten stund från att redaktionen fått informationen av oss tills att en nyhet finns upplagd.
Var alltid extra försiktig med dina kortuppgifter, personliga bankkoder, bankdosa, ditt BankID inloggningsuppgifter som användarnamn och lösenord om du får meddelanden som ber dig logga in eller liknande.
Kontakta oss gärna även om du själv förstått att det är en bluff och inte klickat på några länkar. Om vi får veta att det pågår, kan vi gå ut med en varning till våra kunder och på så sätt minska risken för att andra blir lurade.
I vissa fall används även falsk information om driftstörningar eller liknande för att i ett nästa steg försöka ta sig in din bostad och stjäla dina värdesaker eller komma över dina bank- och personuppgifter. I det andra steget hänvisar bedragaren till att du fått information om till exempel en vattenläcka och att bedragaren därför behöver komma in hemma hos dig.
Äldre och personer med funktionsnedsättningar särskilt utsatta
Vemsomhelst kan bli lurad, men prata gärna om att den här typen av bedrägeri förekommer i synnerhet med dina släktingar och vänner som är äldre och/eller har en kognitiv funktionsnedsättning. De är ofta särskilt utsatta för den här typen av brott.
Om du misstänker att du eller en anhörig redan blivit lurad
- Ta omedelbart kontakt med din bank för att spärra dina konton, och ta kontakt med Polisen på telefonnummer 114 14 för att göra en anmälan
Kontakta gärna även Sölvesborg Energi när du drabbats om bedragarna utgett sig för att vara från oss. Om vi får veta att det pågår, kan vi gå ut med en varning till våra kunder och på så sätt minska risken för att fler blir lurade.
Senast uppdaterad: